پرش به محتوا

نکاتی در مورد مارگارین

مدت‌هاست مارگارین انتخاب افرادی شده که درصدد جایگزین‌کردن کره لبنی بوده‌اند. این محصول نه‌تنها در فروشگاه‌های محصولات گیاهی، بلکه به‌طور گسترده، تقریبا در تمام سوپرمارکت‌های جهان در دسترس است و به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای نوع لبنی آن پذیرفته شده و حتی هنگام پخت و پز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما رواج محصول یاشده لزوما به معنای آن نیست که همیشه انتخاب خوبی برای وگن‌ها باشد.

صحبت در مورد وگن بودن مارگارین کمی پیچیده است. طبق آن‌چه در وب‌سایت هلث‌لاین (Healthline) آمده، محصول مورد بحث با بهره‌گیری از آب و روغن‌های برگرفته از زیتون، کلزا (تحت عنوان روغن کانولا)، نخل روغنی (با نام روغن پالم)، ذرت و سویا و همچنین نمک، رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. وگن بودن یا نبودن مارگارینی که در یخچال سوپرمارکت نزدیک به منزل شماست به مواد تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد زیرا برخی شرکت‌ها هنگام تولید این محصول مقادیر کمی لبنیات یا سایر محصولات حیوانی را نیز به آن می‌افزایند. مثلا ممکن است یک تولیدکننده برای افزایش شباهت طعمی و ظاهری مارگارین خود به کره لبنی، هنگام تولید این محصول به‌جای آب از شیر استفاده می‌کنند.

فهرست زیر شامل مواردی است که نشان از وجود فرآورده‌های حیوانی در مارگارین دارند:

  • لاکتوز (Lactose)، کازئین (Casein)، آب‌پنیر یا وِی (Whey) برگرفته از شیر لبنی
  • ویتامین د۳: زیرا معمولا از لانولین (Lanolin) ساخته می‌شود که برگرفته از غدد چربی پشم حیوانات می‌باشد.
  • روغن دریایی (Marine Oil): چراکه از ماهی و جانداران دریایی تامین می‌گردد.
  • لسیتین (Lecithin): به این علت که معمولا از زرده تخم‌مرغ و سایر بافت‌های حیوانی تهیه می‌شود.
  • پیه (Suet, Tallow) که از چربی حیوانی به‌دست می‌آید.

اگرچه معمولا مارگارین از مواد گیاهی ساخته می‌شود، همچنان یک محصول تصفیه‌شده است؛ یعنی مواد معدنی کمتری نسبت به چربی‌های موجود در گیاهانی چون نارگیل، آووکادو، زیتون، مغزها و دانه‌ها دارد. برخی از انواع مارگارین‌ها نیز طی فرآیند هیدروژنه‌کردن ساخته می‌شوند که چربی ترانس اشباع‌نشده ایجاد می‌کند و برای قلب خطرناک است.

اگر مارگارین وگن و سالم در فروشگاه‌های اطراف شما وجود ندارد، می‌توانید از جایگزین‌های دیگری چون حمص، کره بادام‌زمینی یا کره نارگیل استفاده کنید. چنین محصولاتی حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید بیشتری نسبت به مارگارین تصفیه‌شده هستند.

برگرفته از greenmatters.com و healthline.com

برچسب‌ها: