پرش به محتوا

کاهش سرعت پیری در هشت هفته

مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد تنها یک رژیم غذایی هشت هفته‌ای وگن می‌تواند منجر به کاهش سرعت بیولوژیکی پیری گردد. روند پیر شدن بیولوژیکی بر اساس تغییراتی بیوشیمیایی در دی‌ان‌ای تحت عنوان «متیله‌شدن» محاسبه می‌شود که آن را «ساعت اپی‌ژنتیکی» نیز می‌نامند.

اثرات اپی‌ژنتیک رژیم غذایی وگن در مقایسه با برنامه غذایی همه‌چیزخواری هنوز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. با این وجود، تعدادی از مطالعات، اثرات مثبت رژیم وگن بر کاهش روند پیری اپی‌ژنتیک را نشان می‌دهند.

این پروژه تحقیقاتی خاص، هم ظریف بود، هم غیر معمول و در آن از دوقلوهای همسان ژنتیکی که بیشتر آن‌ها سبک زندگی و رفتارهای مشابهی داشتند بهره‌گیری شد. استفاده از دوقلوهای همسان تا حد زیادی تفاوت‌های ژنتیکی، تربیتی و انتخاب‌های سبک زندگی را که ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارند، کنترل می‌کند؛ اما استخدام این‌گونه افراد برای مطالعات غذایی دشوار است. به همین دلیل چنین مطالعه‌ای به ندرت در تحقیقات غذایی یافت می‌شود.

کریستوفر گاردنر – پژوهش‌گر ارشد این مطالعه که متخصص تغذیه و استاد رشته پزشکی در دانشگاه استندفورد نیز هست – می‌گوید: «این مطالعه روشی مبتکرانه را جهت اثبات سالم‌تر بودن رژیم غذایی وگن نسبت به نوع همه‌چیزخواری ارائه کرد.»

در این آزمایش هشت هفته‌ای که از مه تا ژوئیه ۲۰۲۲ به‌طول انجامید، ۲۲ جفت دوقلوی همسان یعنی ۴۴ نفر شرکت کردند که میانگین سنی آن‌ها ۴۰ سال بود. برای نیمی از هر جفت از دوقلوها به مدت هشت هفته برنامه غذایی همه‌چیزخواری و برای نیمی دیگر، برنامه وگن درنظر گرفته شد. رژیم همه‌چیزخواری حاوی ۱۷۰ تا ۲۲۵ گرم گوشت، یک دانه تخم مرغ و یک و نیم وعده لبنیات در روز بود.

در چهار هفته نخست آزمایش، یک سرویس غذایی، ۲۱ وعده در هفته شامل هفت صبحانه، ناهار و شام را برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌کرد. پس از آن، دوقلوها بعد از شرکت در کلاس‌های آموزش تغذیه، خودشان وعده‌های‌شان را آماده می‌کردند. در طول این پروژه با شرکت‌کنندگان در مورد آن‌چه می‌خوردند مصاحبه و گزارش تهیه می‌شد.

گاردنر و همکارانش نمونه‌های خون تمام شرکت‌کنندگان را در ابتدای آزمایش، هفته‌های چهارم و هشتم جمع‌آوری و میزان متیله‌شدن دی‌ان‌ای آن‌ها را جهت استنتاج‌کردن سن بیولوژیکی و مطالعه اندام‌های‌شان بررسی کردند. در نهایت، آن‌ها شاهد کاهش سن بیولوژیکی افرادی شدند که از رژیم غذایی وگن پیروی می‌کردند. علاوه بر این، سن بیولوژیکی قلب، کبد و سامانه‌های ایمنی و متابولیک وگن‌ها نیز کاهش یافته بود. این موضوع در همه‌چیزخواران مشاهده نشد.

گاردنر می‌گوید: «افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی کلسترول LDL، کاهش ۲۵ درصدی انسولین و تقلیل ۳ درصدی وزن بدن، تنها در هشت هفته با عدم مصرف محصولات حیوانی صورت گرفت.» وی می‌افزاید: «هر فردی که رژیم غذایی وگن را انتخاب کند، می‌تواند سلامت خود را ظرف دو ماه بهبود بخشد. البته تغییرات در همان ماه اول نیز قابل مشاهده خواهند بود.»

برگرفته از forbes.com