پرش به محتوا

مجله شماره شش

در این شماره می‌خوانید:

  • گفت‌وگو با نصرالله پورجوادی
  • نجات قلب با ویتامین C
  • خانه‌تکانی جسم
  • طرز تهیه انواع قیمه

سخن سردبیر
درود فراوان بر شما عزیزان
می‌خواهم کمی درباره هدف نهفته دربرگرفتن لقمه غذایی صحبت کنم. غذایی که دل و جان را روشن می‌کند.

بی‌تردید خوراک تاثیر انکارناپذیری بر درک، شعور، خصائل و طبایع روح و روان ما دارد. زندگی، کار و عمل، تلاش برای معاش و بقا با برگرفتن انرژی از همین خوردن و خوراک آغاز می‌شود.

آن‌چه ما می‌خوریم از نظر کمی و کیفی نه‌تنها سلول‌های بدن فیزیکی ما را از طریق هضم و جذب تغذیه می‌کند، بلکه بدن لطیف ذهنی و فکری یا خلق و خوی ما را نیز تغذیه می‌کند.

انسان باید به آن‌چه می‌خورد به دیده خرد بنگرد. در واقع عملکرد خوراک، افزایش طول عمر، پاک‌سازی فکر و کمک به نیروی بدنی و تامین بنیه جسمی است.

غذای ما باید ذهن و فکر ما را روشن سازد. نیرو، سلامتی، شادی و رضایت به ارمغان آورد؛ غذایی که سرشت نیک می‌سازد. چنین خوراک‌هایی پاک محسوب می‌شوند. آماده‌سازی و خوردن چنین غذایی باید بر اساس اصول پاکی، راستی، رحم و شفقت و بردباری در پرهیز از خشونت غیرضروری به موجودات و حیوانات باشد. این رشد و پرورش خصائل انسانی، هدف نهفته در برگرفتن لقمه غذایی است.

در سال ۱۹۶۵، شخصیتی به نام «باکتی ودانتا سوامی» در سن ۷۰ سالگی منطقه ورینداوان هندوستان را با یک کشتی باری در سفری چهل روزه با دستان خالی و با سرمایه محبت و عشق به مقصد نیویورک ترک کرد تا دانش ژرف مشرق‌زمین را برای غرب به ارمغان ببرد که آموزش تهیه بهترین غذاهای گیاهی، با هدف یادشده بخشی از آن بود. او طی ۱۰ سال اولین رستوران گیاهی زنجیره‌ای جهان را تاسیس کرد و گستراند. او مزرعه‌هایی را در سراسر جهان بنیان نهاد که زندگی سالم و تفکر اعلی را آموزش می‌داد.

در پایان از شما علاقه‌مندان گرامی مجله گیاه‌خواری ایران تشکر می‌کنم که یک سال این مجله را در شش شماره دوماهنامه آن همراهی کردید. اکنون با توجه به موقعیت کنونی، برای به‌روزتر بودن و محتوای بیشتر داشتن و در راستای اقدامی برای حفظ محیط‌زیست، مجله گیاه‌خواری ایران فعالیت خود را به‌صورت الکترونیکی ادامه خواهد داد.

امیدوارم با دنبال کردن ما در وب‌سایت giyahkhari.com افتخار همراهی خود را به ما بدهید.

دل اگر تیره نباشد، همه دنیاست بهشت