پرش به محتوا

روز جهانی وگن

هر سال نخستین روز نوامبر به‌عنوان روز جهانی وگن جشن گرفته می‌شود و آغاز ماه جهانی وگن است. این روز برای وگن‌ها در سراسر جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا سبک زندگی، فلسفه و اصول اخلاقی وگنسیم را جشن می‌گیرد و ترویج می‌کند. وگنیسم یک سبک زندگی دلسوزانه است که با اجتناب از مصرف محصولات حیوانی در صنایع غذایی و مد به دنبال کاهش آسیب به حیوانات است. در واقع این فلسفه فقط به رژیم غذایی محدود نمی‌شود، بلکه سایر حیطه‌های زندگی، مانند اجتناب از آزمایش محصولات آرایشی و بهداشتی روی حیوانات و انتخاب جایگزین‌هایی که برای محیط‌زیست مضر نیستند را نیز شامل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که رژیم وگن می‌تواند مزایای متعددی نیز برای سلامت افراد داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی از سرطان‌ها و دیابت را کاهش دهد. این رژیم همچنین به مدیریت وزن کمک می‌کند.

تاریخچه این روز به سال ۱۹۹۴، زمانی بازمی‌گردد که لوئیس والیس (Louise Wallis)، رئیس هیات مدیره وقت مجمع وگن انگلستان پیشنهاد برگزاری جشنی به مناسبت پنجاهمین سالگرد این مجمع را داد.

ایده روز جهانی وگن افزایش آگاهی در مورد مزایای وگنیسم و تشویق افراد به پذیرش سبک زندگی گیاه‌بنیان است و به‌عنوان بستری برای گسترش آگاهی در مورد مزایای زیست‌محیطی، تندرستی و اخلاقی وگنیسم عمل می‌کند. این روز افراد را تشویق می‌کند تا ۲۴ ساعت سبک زندگی و رژیم غذایی وگن را امتحان کنند تا دریابند غذاهای گیاهی چقدر می‌توانند متنوع و خوشمزه باشند. روز یادشده همچنین اثر مثبت وگنیسم بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نقش منفی دامپروری صنعتی را در تخریب محیط‌زیست و آلودگی آب‌ها به‌خوبی پررنگ می‌کند.

سال‌هاست که روز جهانی وگن در سطح جهانی محبوبیت و رسمیت پیدا کرده است. سازمان‌های وگن، گروه‌های حقوق حیوانات و افراد وگن، همگی در جشن‌ها و فعالیت‌هایی که در این روز برگزار می‌شود، مشارکت می‌کنند. این فعالیت‌ها معمولا شامل رویدادهای آموزشی، بحث‌های مربوط به وگنیسم در میزگردها، برنامه‌های آشپزی، نمایش‌های مستند و نمایشگاه‌های محلی وگن می‌شود. در این میان، بسیاری از افراد مشهور و با نفوذ به‌طور فعال این فلسفه را تبلیغ می‌کنند و از امکانات خود برای افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به دیگران برای اتخاذ سبک زندگی وگن استفاده می‌کنند.

جنبش وگن در سال‌های اخیر رشد و اثرات قابل توجهی داشته و منجر به گسترش محصولات غذایی گیاه‌بنیان در فروشگاه‌ها و رستوران‌های سراسر جهان شده است. روز جهانی وگن فرصتی برای به نمایش گذاشتن تنوع و در دسترس بودن هرچه بیشتر محصولات غذایی گیاهی و گزینه‌های وگن تلقی می‌شود و مردم را به خوردن غذاهای غیرحیوانی تشویق می‌کند. جنبش وگن همواره مشوق نوآوری در صنایع غذایی است و از ایجاد و رشد جایگزین‌های غذایی گیاه‌بنیان جدید، مانند گوشت‌های شبیه سازی شده، پنیرهای غیر لبنی و بستنی‌های وگن حمایت می‌کند.

ماه جهانی وگن که پس از روز جهانی وگن آغاز می‌شود، به عنوان جشنی یک ماهه برای الگوی زندگی وگن عمل می‌کند. در طول نوامبر، کمپین‌های مختلفی برگزار می‌شوند که جنبه‌های مثبت وگنیسم را ترویج و پذیرش گسترده‌تر رژیم‌های غذایی گیاه بنیان را تشویق می‌کنند.

هدف روز جهانی وگن از بین بردن افسانه‌ها و باورهای غلط در مورد این فلسفه است و نشان می‌دهد رژیم یادشده می‌تواند به اندازه کافی تمام مواد مغذی لازم را برای افراد تامین کند و بسیار لذت‌بخش و رضایت‌بخش هم باشد. روز جهانی وگن فرصتی را برای مردم فراهم می کند تا در مورد انتخاب‌های غذایی خود فکر کنند و تغییرات بلندمدتی را که با ارزش‌های اخلاقی، شفقت، سلامتی و محیط‌زیست هماهنگ است، در نظر بگیرند. در سال‌های اخیر، تأثیر وگنیسم در مقیاس جهانی به رسمیت شناخته شده و باعث گشته افراد بیشتری انتخاب‌های آگاهانه‌ای برای اتخاذ این سبک زندگی داشته باشند.